به گزارش معاونت  تامین منابع مالی و بازار سرمایه شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه، شرکت صنایع مس افق کرمان در گزارش 9 ماهه منتهی به 30/09/1402(حسابرسی نشده)، به سود 76 میلیارد تومانی دست یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی 70 درصدی در آن مشاهده می‌شود. این افزایش سودآوری درحالی رقم خورده است که مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 22 درصدی داشته است. درواقع شرکت با مدیریت بهتر هزینه‌های خود و عقد قراردادهای باکیفیت‌تر، در این مدت توانسته است که حاشیه سودآوری خود را افزایش  100 درصدی دهد. در نمودار زیر، روند درآمد و حاشیه سود خالص شرکت در دوره‌های نه ماهه در سه سال گذشته آورده شده است. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، روند درآمد نزولی ولی روند حاشیه سود خالص شرکت در سه سال گذشته صعودی بوده است و حاشیه سود شرکت در سه سال گذشته تقریبا 5 برابر و سود خالص مقداری شرکت نیز 2 برابر شده است که نشان از تمرکز شرکت بر قراردادهایی باکیفیت بیشتر است.

به مثابه سال‌های گذشته، درآمد شرکت در این دوره 9 ماهه، از سه محل درآمد سود سهام، سود(زیان) فروش سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای عملیاتی حاصل شده است. به علت ماهیت فعالیت شرکت، عمده سود حاصل از سهام، در انتهای سال مالی شناسایی می‌شود؛ ازاین‌رو تقریبا 95 درصد درآمدهای عملیاتی ناشی از سایر درآمدهای عملیاتی شرکت بوده است. در نمودارهای زیر، سهم هر طبقه از کل درآمد عملیاتی شرکت نمایش داده شده است:

قابل ذکر است که شرکت صنایع مس افق کرمان در گزارش تلفیقی 6 ماهه نخست سال، 3,695 میلیارد ریال سود ساخته است که نسبت به 6 ماهه مشابه سال گذشته، افزایش 118 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به سابقه نسبت درآمد 6 ماهه به درآمد کل سال و حاشیه سود خالص تلفیقی، انتظار می‌رود که این مجموعه  به سود  6,115 میلیارد ریالی در سال 1402 دست یابد. همچنین با توجه به پایداری نسبت سود خالص شرکت صنایع مس افق کرمان به سود تلفیقی مجموعه در دو سال گذشته، انتظار می‌رود که شرکت صنایع مس افق کرمان به سود خالص 5,259 میلیارد ریالی در سال 1402 دست یابد که نسبت قیمت به عایدی آینده‌نگر 4.9 را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

 

پرتفوی شرکت صنایع مس افق کرمان:

مطابق گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه منتنی به آذر 1402، جمع بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های شرکت 7 هزار و 9 میلیارد ریال ‌می‌باشد که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سهم 1.3 درصدی از کل این مقدار را دارند. همانطور که مشخص است شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سهم ناچیزی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت را شامل می‌شود و عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت به شرکت‌های خارج از بورس اختصاص یافته است. نمودار زیر روند بهای تمام شده مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت و ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت را در دوره‌های منتهی به آذر ماه نشان می‌دهد. همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، روند هر دو صعودی بوده و بهای تمام شده مجموع‌ سرمایه‌گذاری‌های شرکت و ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت نسبت به آذر 1400 به‌ترتیب 129 و 59 درصد رشد داشته است.

روند سود تقسیمی شرکت صنایع مس افق کرمان

در چهار سال گذشته، شرکت صنایع مس افق کرمان تقریبا روند تقسیم سود نسبتا بالایی را در پیش گرفته است و به‌صورت میانگین، 53 درصد از سود خالص هر ساله خود را تقسیم کرده است.

انتهای پیام/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *